پرسمان3
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرسمان3

و آدرس pasokh1.LXB.ir لینک نمایید

سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . 

در صورت وجود لینک ما در سایت شما

لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





توبه از رقص حرام

س: 13 سال پيش در جشن ازدواج يكى از اقوام در حالى كه روسرى بر سر نداشتم در مقابل داماد كه نامحرم بود به همراه چند تن از دختران فاميل دقايقى رقصيدم كه از مراسم فيلمبرداى نيز به عمل آمد (البته با جهل از عقوبت عدم رعايت حجاب در مقابل نامحرم و حرام بودن رقصيدن). اما پس از آن به دليل آگاهى نسبت به مسائل شرعى، مسائل شرعى را كاملاً رعايت نموده، در مراسم جشن ازدواج كه احتمال عدم رعايت مسائل شرعى مى‌باشد، شركت نمى‌كنم. اما مدام اين فكر كه به خاطر آن کار حرام در روز حساب مورد بازخواست قرار خواهم گرفت، آزارم مى‌دهد و اين‌كه آيا هربار كه آن فيلم توسط افراد نامحرم فاميل ديده مى‌شود براى من گناهى ثبت مى‌شود؟

ج) با فرض اين‌كه شما از عمل گذشته خود پشيمان شده و توبه نموده‌ايد، إن‌شاء‌الله خداوند مهربان شما را مى‌بخشد و در صورتى كه مى‌توانيد، فيلم را از بستگان جمع‌آورى كنيد و در صورت عدم امكان، تكليفى متوجه شما نيست

منبع:سايت مقام معظم رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 7 / 2 / 1392برچسب:رقص,حرام ,توبه,پشيمان, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: برداشتن ابرو (اصلاح و مرتب كردن آن) در صورتى كه باعث تغيير شكل ابرو شود (تغيير چشم گير ايجاد كند) يا تغيير شكلى ايجاد نكند (فقط زير ابرو خالى شود) چه حكمى‏ دارد؟

ج) آنچه كه عرفاً زينت محسوب مى‏شود، بايد از نامحرم پوشانده شود.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:برداشتن ابرو , زينت محسوب مى‏شود, , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: پوشيدن انگشترى طلا براى زن چه حکمى‏ دارد؟

ج) استفاده زنان از زينت و زيور آلات و آرايش نمودن خود اشكال ندارد، لكن بايد از نامحرم پوشانده شود.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:آرايش نمودن ,نامحرم پوشانده شود,, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: آيا ابروى اصلاح شده براى زن حکم زينت را دارد؟ تا چه حدّ بايد پوشانده شود؟
ج) تشخيص مصداق زينت، عرفى است و هرچه عرفاً زينت محسوب شود، زن بايد آن را از نگاه نامحرم بپوشاند

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:زينت و ملاک آن,,مصداق زينت, , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: حكم رقص زن براى زن و مرد براى مرد چيست؟ رقص زن و شوهر چطور؟

ج) اگر رقص، مهيج شهوت يا مستلزم فعل حرام (مثل همراه بودن با موسيقى حرام يا غنا) باشد، و يا مفسده‏اى بر آن مترتب شود، حرام است و رقص زن جلوى نامحرم مطلقاً حرام است.
ـ رقص زن براى شوهرش يا برعكس، اگر همراه ارتكاب حرامى‏ (مانند گوش دادن به غنا و موسيقى حرام) نباشد، اشكالى ندارد
.

 س: نگاه کردن به رقص چه حکمى دارد؟

ج) نگاه کردن مرد به رقص زن نامحرم بطور مباشر و مستقيم جايز نيست و در غير اين صورت، اگر به قصد لذّت و ريبه باشد يا موجب تحريک شهوت شود يا مستلزم مفاسد ديگرى گردد حرام است.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب: رقص زن براى شوهرش , رقص زن جلوى نامحرم, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: مستدعى است نظر آن حضرت را راجع به حرمت يا عدم حرمت بازى كردن پاسور بفرمائيد. ضمناً بازى با تخته نرد چه حكمى‏ دارد؟
ج) بازى با پاسور و نرد كه جزو آلات قمار محسوب مى‏شوند، بطور مطلق حرام است.

منبع: استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:جزو آلات قمار ,بطور مطلق حرام است, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: آيا بازى با شطرنج جايز است؟ بدون شرط بندى چطور؟

ج) اگر به تشخيص مكلف امروزه شطرنج عرفاً از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازى با آن بدون برد و باخت اشكالى ندارد.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:شطرنج جايز ,آلت قمار بودن خارج شده باشد, , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: خوردن هشت پا و خرچنگ دريايى چه حكمى‏ دارد؟

ج) از آبزيان (حيوانات دريايى) فقط ماهى فلس‏دار و ميگو حلالند

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب: فلس‏دار و ميگو ,هشت پا و خرچنگ , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

 س: اگر در يك مجلس عروسى از نوارهاى مبتذل و يا موسيقى و آلات موسيقى مانند ارگ و امثال آن استفاده شود، رفتن به اين گونه مجالس چه حكمى‏ دارد؟

ج) اگر حضور در آن مجلس موجب ارتكاب گناه و يا تأييد آن باشد يا نهى از منكر متوقف بر خروج از آن مجلس يا شركت نكردن در آن باشد، بايد آن مجلس را ترك كرده و يا شركت ننمائيد.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب: ارتكاب گناه ,نهى از منكر ,نوارهاى مبتذل , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س1: آيا گوش دادن به نوارهاى موسيقى خارجى و يا موسيقى‌هاى ايرانى كه در خارج ضبط مى‏شود، مجاز است يا خير؟
ج) هرگونه خوانندگى و نوازندگى كه مطرب و لهوى متناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى باشد، حرام است.

س2: برخى از خوانندگان شعرهايى را مى‏خوانند كه محتواى عرفانى دارد (مثلاً برخى از اشعار حافظ را) حكم گوش كردن به چنين آوازى چيست؟
ج) اگر  (كه عبارت است از رفت و برگشت صدا در گلو همراه با طرب و متناسب با مجالس لهو و گناه) باشد، حرام است و فرقى نيست مضامين آن چه باشد.

منبع:استفائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:با مجالس لهو ,حرام است,خوانندگى بصورت غنا, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س: پوشيدن لباسهاى مدّ غربى يا شلوارهاى تنگ يا لباسهايى كه مارك و علامت برخى از شركتهاى معروف غربى را دارند و متأسفانه در برخى جاها ديده مى‏شود، چه حكمى‏ دارد؟

ج) استفاده از لباسى كه موجب ترويج فرهنگ مهاجم غرب شود و يا مهيج شهوت باشد و يا مفسده‏اى بر آن مترتب شود، جايز نيست.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:ترويج فرهنگ مهاجم , مفسده‏اى,شلوارهاى تنگ , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

س1: ديدن تصاوير نامحرم كه حجاب كامل ندارند, چه حکمى‏ دارد؟

ج) نظر به فيلم و عكس نامحرم به قصد لذت و ريبه حرام است و بدون قصد لذت، اگر صاحب عكس را نشناسد و مستلزم مفسده‏اى هم نباشد، اشكال ندارد.

س2: با توجه به اينکه در سايتهاى مختلف اينترنتى (حتى سايتهاى خبرى) عکسهايى از زنان خارجى (اعم از مسلمان و غير مسلمان) وجود دارد، نگاه کردن به آنها جايز مى‏باشد يا خير؟

ج) نگاه كردن به تصوير زن نامحرم حكم نگاه كردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراين اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلق به زن مسلمانى كه بيننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشكال ندارد و بنابر احتياط واجب در صورت عدم رعايت حجاب نبايد به تصوير زن نامحرم كه بطور مستقيم از تلويزيون و برنامه‏هاى اينترنتى، پخش مى‏شود نگاه كرد. نگاه كردن به تصاوير و فيلمهاى مستهجن نيز بطور مطلق حرام است.

س3: آيا ديدن فيلمهاى زناشويى براى زن و شوهر از لحاظ شرعى اشكال دارد؟

ج) ديدن اين گونه از فيلمها كه هميشه با نگاه شهوت برانگيز همراه است جايز نيست.

منبع:استفتائات رهبري

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:زن و شوهر ,تصوير زن نامحرم ,از روى لذت نبوده , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

آيا نگاه كردن به زن نامحرم (بصورت عادى و بدون قصد لذت) اشكال دارد؟

 نگاه به زن نامحرم جايز نيست مگر به صورت و دستها تا مچ، بدون قصد لذت و ريبه در صورتى كه زينت و آرايش نشده باشد.

منبع :استفتائات رهبري                                          


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:زينت ,لذت ,نگاه كردن به نا محرم ,, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

ارتباط با نامحرم (مكاتبه، گفتگو، ارتباط اينترنتى و...) چه حكمى‏ دارد؟

هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:ارتباط با نا محرم ,اينترنت ,, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

دست دادن مرد با زن خارجى و همچنين با نزديكان غيرِ محرم چه حکمى‏ دارد؟ مخصوصاً با افراد غير مسلمان كه اجتناب از چنين كارى توهين تلقى مى‏شود؟

 دست دادن با نامحرم حرام است، مگر اينكه از روى حايلى ( مانند دستكش و...) باشد، به شرط اينكه همراه با فشار دادن دست نباشد.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:دست دادن با نامحرم,نزديكان غير محرم, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

حكم شرعى در مورد نگاه کردن زن به مرد چيست؟ حدود آن چيست؟


 نگاه به سر و صورت و گردن و دستها تا جايى كه معمولاً نمى‏پوشانند، بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد.

منبع:استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:نگاه زن به مرد ,قصد لذت, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

آيا دانشجويان رشته پزشكى براى فراگيرى اين علم مى‏توانند بدن غير همجنس را لمس كنند؟

تحصيل و فراگيرى علم پزشكى از طريق معايناتى كه فى نفسه حرام هستند در مواردى كه ياد گرفتن اين علم و شناخت راههاى درمان بيماريها متوقف بر آن باشد، اشكال ندارد مشروط به اينكه دانشجو اطمينان داشته باشد كه توانايى نجات جانِ انسانها در آينده، متوقف بر اطلاعاتى است كه از اين طريق بدست مى‏آيد و همچنين مطمئن باشد كه در آينده در معرض مراجعه بيماران بوده و مسؤوليت جان آنان را بر عهده خواهد داشت.

 در دانشكده پزشكى در واحد تشريح، اجساد مرد تشريح مى‏شود، كه اغلب پوشش جسدها بيشتر از حدّ ضرورت كنار زده مى‏شود و دانشجويان دختر هم آن اجساد را تشريح مى‏كنند لطفاً حكم نگاه به جسد مرد و لمس آن توسط دانشجويان دختر را بيان فرماييد.؟
 نظر زن بر بدن مرد نامحرم بجز سرو گردن و دستها و همچنين لمس بدن نامحرم بر زن شرعاً حرام است، مگر در موارد استثنايى ضرورت، آن هم فقط همان مقدارى كه ضرورت اقتضا كند.

منبع :استفتائات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:اجساد مرد,لمس ,غير همجنس , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

من يك زن و پزشك عمومى‏ هستم. با توجه به اينكه مراجعينِ مطب، آقا و خانم مى‏باشند و من هم در هنگام معاينه، مراقب عدم تماس لمسى با نامحرم مى‏باشم و كليه شؤونات مذهبى را رعايت مى‏كنم، آيا مجاز به معاينه مردان هستم؟ و اصولاً مراجعه مردان به دكتر زن و برعكس چه حكمى‏ دارد؟

ج) اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد، با امكان رجوع به پزشك همجنس، رجوع به غير همجنس جايز نيست.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 27 / 9 / 1391برچسب:زن,پزشک همجنس,مطب, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

 توضيح المسائل (فارسي) - السيد الخميني - ص 333 

مسأله 2397 - زن مسلمان نميتواند به عقد كافر در آيد ، مرد مسلمان هم نميتواند با زنهاي كافره بطور دائم ازدواج كند ولي صيغه كردن زنهاي اهل كتاب مانند يهود و نصاري مانعي ندارد

 توضيح المسائل (فارسي) - الشيخ لطف الله الصافي - ص 477   

مسأله 2406 - زن مسلمان نميتواند به عقد كافر در آيد . مرد مسلمان هم نميتواند با زن كافره غير اهل كتاب ازدواج نمايد ولي متعه كردن زن اهل كتاب مانند يهود و نصاري مانعي ندارد بلكه جواز ازدواج آنان بطور دوام نيز خالي از قوت نيست ولي در صورت تمكن از ازدواج مسلمه كراهت شديده دارد بلكه در اين صورت احتياط مستحب مؤكد ترك نشود

توضيح المسائل (فارسي) - الشيخ لطف الله الصافي - ص 575

مسأله 2856 - ازدواج مسلم يا مسلمه با بهائي جائز نيست و اگر عقد بين آنها واقع شود باطل است ، چه زن باشد و چه مرد ، و جدا شدن آنها واجب است و بر مسلمانان لازم است آنها را جدا كنند و محتاج به طلاق نيست ، لكن اگر زن نميدانسته كه مرد بهائي است يا مسأله را نميدانسته كه نبايد به بهائي شوهر كند ، بعد از جدائي از او بايد عده وطي به شبهه كه عده طلاق است نگهدارد .


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 11 / 9 / 1391برچسب:زن مسلمان ,عقد کافر, , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

 «1913» اگر انسان قبل از آن كه دختر عمه يا دختر خاله خود را بگيرد، نعوذ باللّٰه با مادر آنان زنا كند، بنا بر احوط، ديگر نمي‌تواند با آنان ازدواج نمايد.

«1914» اگر با دختر عمه يا دختر خاله ازدواج نمايد و پيش از آن كه با آنان نزديكي كند، با مادرشان زنا نمايد، عقد آنان اشكال ندارد.

«1915» اگر با زني غير از عمه و خاله خود زنا كند، بنا بر اظهر، مي‌تواند با دختر او ازدواج نمايد، ولي احتياط در عدم ازدواج است، ولي اگر زني را عقد نمايد و با او نزديكي كند بعد با مادر او زنا كند، آن زن بر او حرام نمي‌شود، و همچنين است اگر پيش از آن كه با او نزديكي كند با مادر او زنا نمايد.

 رساله توضيح المسائل (بهجت)؛ ص: 382


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ 11 / 9 / 1391برچسب:زنا, دختر عمه یا خاله,ازدواج ,حرام ابدی,, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

آیا يك شخص نماز وحشت متعدده مي‌تواند انجام دهد يا نه، پيش از دفن چه صورت دارد؟


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ 11 / 9 / 1391برچسب:نماز وحشت, دفن میت, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

1- دوچرخه و موتور سواري بانوان

حكم دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن چيست؟
با توجّه به پيامدهاى سوئى كه اين گونه امور دارد، لازم است از آن پرهيز شود و به وسوسه هايى كه اين و آن مى كنند توجّه نكنيد.

 

 

منبع: استفتائات آيت الله مكارم


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 24 / 8 / 1391برچسب:موتور سواري ,مانتو, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

1- پوشيدن لباس ورزشي براي دختران

اگر مدرسه اى ابلاغ كند كه دختران در مدرسه دخترانه براى ورزش بايد لباس مخصوص ورزش بپوشند، چه بايد كرد؟
پوشيدن لباس ورزشى براى دختران، در صورتى كه در محيط مخصوص خودشان باشند، مانعى ندارد.
 
2- پوشيدن لباس ورزشي در محيطه بسته
پوشيدن لباسهايى كه فقط تنه را مى پوشاند براى بانوان در مقابل بانوان ديگر در مكانهاى ورزشى مخصوص بانوان كه هيچ مردى حضور ندارد چه حكمى دارد؟
در فرض مسأله مانعى نيست، مگر در موارى كه مفاسد خاصّى ظاهر گردد.
 
3- حكم شرعي ورزش بانوان
لطفاً به سؤالات زير در مورد ورزش بانوان پاسخ فرماييد:
1ـ فعّاليّتهاى ورزشى براى دختران مدارس ابتدايى، بدون رعايت حجاب اسلامى چه حكمى دارد؟
2ـ ورزش بانوان با رعايت حجاب اسلامى در انظار عمومى (اجتماع مردان و زنان) چه حكمى دارد؟
3ـ در ورزشهاى انفرادى غير تماسى (تنيس، بدمينتون و مانند آن) مسابقه يا تمرين خانمها با آقايان چه حكمى دارد؟
4ـ آيا رعايت حجاب خانمها در سالنهاى ورزشى مخصوص بانوان، لازم است؟
5ـ موتور سوارى و دوچرخه سوارى خانمها با پوشش كامل اسلامى در خيابانها و معابر عمومى چگونه است؟
6ـ آيا قبل از سنّ تكليف، بازى كردن دختران با پسران مجاز است؟
7ـ مربّيگرى مردان براى تعليم بانوان تا چه حدّى مجاز است؟
8 ـ حركات هوازى و موزون زنان (كه منجر به حركات عضلات بدن مى گردد،) بدون حضور نامحرم چه حكمى دارد؟
9ـ ورزش كردن زنان با محارم خود چه حكمى دارد؟
10ـ تماشاى ورزش مردان توسّط خانمها چه محدوديّتهايى دارد؟

شكّى نيست كه ورزش براى همه قشرها، اعم از مرد و زن، پير و جوان لازم، و يكى از ضرورى ترين كارها براى حفظ سلامت محسوب مى شود. از اين گذشته، ورزش مى تواند به عنوان سرگرمى سالم بسيارى از اوقات فراغت را پر كند، و انسان را از سرگرمى ناسالم بازدارد. ولى مسلّم است كه بايد جهات شرعى هم در ورزش مردان و هم در ورزش زنان رعايت شود، و مسابقات ورزشى هرگز ايجاب نمى كند كه ما فرهنگ اسلامى را رها كرده، دنبال فرهنگ ديگران برويم. به طور كلّى زنان مى توانند در محيطهايى كه مخصوص به خودشان است، با استفاده از لباسهاى مناسب، و با حفظ حجاب يا بدون حجاب شرعى، با توجّه به اين كه جنس مخالفى در آنجا نيست، ورزش كنند. داوران و مربّيان آنها نيز از ميان خود زنان برگزيده شوند، همان گونه كه در مردان چنين است، و از ورزشهاى استفاده كنند كه آسيب و زيانى به آنها نمى رساند.

 

منبع: استفتائات آيت الله مكارم


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 24 / 8 / 1391برچسب: لباس ورزشي ,ورزش بانوان,موتور سوارى ,دوچرخه سوارى , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

بيمه
 

 

س 1952: بيمه عمر چه حكمى دارد؟
ج: شرعا مانعى ندارد.

س 1953: آيا استفاده از دفترچه بيمه درمانى براى كسى كه جزء خانواده صاحب دفترچه نيست جايز است؟ و آيا جايز است صاحب دفترچه آن را در اختيار ديگران بگذارد؟
ج: استفاده از دفترچه بيمه درمانى فقط براى كسى جايز است كه شركت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد كرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.

س 1954: شركت بيمه در ضمن قرارداد بيمه عمر كه با بيمه گزار منعقد نموده، متعهد شده است كه بعد از وفات بيمه گزار، مبلغى پول به كسانى كه او معيّن مى‏كند بپردازد، حال اگر اين شخص بدهكار باشد و دارايى او براى پرداخت بدهى‏اش كافى نباشد، آيا طلبكاران حق دارند طلب خود را از مبلغى كه شركت بيمه پرداخت مى كند بردارند؟
ج: اين امر تابع توافق آنان در قرارداد بيمه است، اگر قرار آنان بر اين باشد كه شركت بيمه مبلغ مقرر را بعد از وفات بيمه‏گزار به شخص يا اشخاصى كه او مشخص كرده بدهد، در اين صورت آنچه شركت مى‏پردازد، حكم تركه ميّت را ندارد، بلكه مختص كسانى است كه براى دريافت اين مبلغ مشخص شده‏اند.

 منبع: استفتئات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 24 / 8 / 1391برچسب:بيمه,بيمه عمر ,دفترچه, ] [ ] [ مصطفی ] [ ]

 

مهاجرت و پناهندگی سياسی

س 1384: پناهندگى سياسى به كشورهاى خارجى چه حكمى دارد؟ آيا جعل داستان غيرواقعى براى دستيابى به پناهندگى سياسى، جايز است؟
ج: پناهندگى سياسى به دولت غير مسلمان تا زمانى كه مفسده‏اى بر آن مترتّب نشود، فى‏نفسه اشكال ندارد. ولى براى دستيابى به آن ، توسل به دروغ و جعل چيزى كه واقعيت ندارد، جايز نيست.

 س 1385: آيا براى يك شخص مسلمان مهاجرت به كشورهاى غير اسلامى جايز است؟
ج: اگر خوف انحراف از دين وجود نداشته باشد اين كار اشكال ندارد و واجب است در آنجا بعد از رعايت احتياط و مواظبت نسبت به دين ومذهب به مقدارى كه توانايى دارد مبادرت به دفاع از اسلام و مسلمين نمايد.

س 1386: آيا مهاجرت به سرزمين اسلام بر زنانى كه در سرزمين كفر اسلام آورده‏اند، به دليل اينكه بر اثر خُوف از خانواده و جامعه نمى‏توانند اسلام خود را آشكار كنند، واجب است؟
ج: در صورتى كه مهاجرت به سرزمين اسلام براى آنان حَرَج داشته باشد واجب نيست، ولى واجب است تا حد امكان نسبت به نماز و روزه و ساير واجبات مراقبت نمايند.

س 1387: زندگى در كشورى كه اسباب معصيت مانند برهنگى و گوش دادن به نوارهاى مبتذل موسيقى و غيره در آن فراهم است، چه حكمى دارد؟ كسى كه در آنجا تازه به سن تكليف رسيده چه حكمى دارد؟
ج: اقامت و زندگى آنها، فى‏نفسه اشكال ندارد، ولى بايد از امورى كه از نظر شرعى بر او حرام هستند اجتناب كند و اگر نمى‏تواند بايد به كشورهاى اسلامى مسافرت نمايد.

 منبع: استفتئات رهبري


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 24 / 8 / 1391برچسب:مهاجرت,پناهندگی سياسی , ] [ ] [ مصطفی ] [ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام دوستان به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 448
بازدید دیروز : 231
بازدید هفته : 1373
بازدید ماه : 2284
بازدید کل : 38641
تعداد مطالب : 196
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

  • سما دانلود - بروز ترین مرجع دانلود