پرسمان3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
سؤال:وضع كسي كه يك روز در ولايت حضرت علي((عليه السلام)) نباشد چگونه است؟ جواب: اگر منظور ترك ولايت حضرت علي((عليه السلام)) از روي عمد و آگاهي باشد، طبق روايات وارده كفر محسوب مي شود چون كفر مصاديق متعددي دارد و يكي از مصاديق آن، انكار ولايت و امامت حضرت علي((عليه السلام))و اولاد اوست. ولي كسي كه از روي عدم آگاهي و شناخت كافي اين امر را انكار كند، جزء مستضعفين است گرچه از بركات شيعه بودن برخوردار نمي باشد. منبع:نرم افزار ُدر نجف موضوعات مرتبط: برچسبها: آيا عفاف را نبايد در رفتاری بی غل و غش در رابطه با اعضای اجتماع جستجو كرد نه در پوشش خاص؟ پوشش صحيح يكي از موارد و فاكتورهايي است كه با داشتن آن زن به عفاف و حيا شناخته خواهد شد اما تنها عامل نيست ، بعبارت ديگر شرط لازم است اما كافي نيست شما در قران كريم عوامل ديگري رو هم مي بينيد مثلا آيه شريفه : فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا (پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد و گفتارى شايسته گوييد)( احزاب /32) يكي از اين عوامل را معرفي ميكند ، همچنين در جريان داستان دختران شعيب قران مي فرمايد :فجاءته احداهما تمشي علي استحياء (پس يكى از آن دو زن در حالى كه به آزرم گام بر مىداشت)( قصص/25) لذا عوامل حيا و عفت را بايد شناخت و به همه آنها با هم عمل نمود نه يكي بدون ديگري . شما در خود آيات حجاب هم مي خوانيد كه خداوند پس از دستور پوشش مي فرمايد : ذلك ادني ان يعرفن ... ( اين نزديكتر است كه شناخته شوند ... ) ( احزاب /59) زن پوشش مناسب داشته باشد تا به چه چيزي شناخته شود ؟ اگر پوشش صرف و بدون عوامل ديگر او را به عفت و حيا معرفي نكند در واقع پوشش او كفايت اين معنا را نميكند يا مثلا در آيه ديگر مي فرمايد"... يغضضن من ابصارهن..." : نگاههاي خود را فرو گيرند (نور /31) اينها تماما عواملي است كه ملزم بودن به رعايت آنها با هم انسان و بويژه زن را با حيا و عفت معرفي ميكند . زنان با رفتار و نگاه خود ، به لباسی که پوشیده اند ، معنا می بخشند . یک رفتار و الگوی ناهنجار ، زیر هر لباسی که باشد ، هرزگان را به سوی خود خواهد کشید . و یک رفتار و الگوی بهنجار ، می تواند تکمیل کننده ی پوشش زنانه باشد . منبع:كانون گفتگوي قرآني موضوعات مرتبط: برچسبها: هدفدار بودن زندگي در بينشالهي اينجا اصلاً هدفدار شدن زندگي يك از نتايج اين بينش است و تلاشگر بودن در زندگي هم يك نتيجهي ديگر است. يعني انسان معتقد به بينش الهي آنوقتي كه احساسات بر او غلبه نكرده، و آنوقتي كه هيچ نيازي هم ندارد، و آنوقتي كه تسليم هيچ عادتي هم نيست، در آن لحظه هم باز تلاش ميكند. يعني اگر مثلاً يك مسئوليتي را در جمهوري اسلامي به شما سپردند، اعم از مسئوليت كوچك يا بزرگ و هيچكس هم مراقب شما نيست، و هيچ هم اسير احساسات نيستند، آيا با خودتان فكر ميكنيد من نيم ساعت ديگر هم براي اين موضوع كار بكنم يا نه؟ اينجا آنجايي است كه بينشالهي خودش را نشان ميدهد. اگر داراي بينشالهي باشيد، يعني معتقد به غيب و معتقد به خدا و معتقد به فرشتگاني كه بر شما ناظر هستند و معتقد به جايگاهي كه از شما با كمال بصيرت، كوچك يا بزرگ كار شما را سئوال ميكنند و به آنها پاداش ميدهند، اگر معتقد به اين باشيد ميگوئيد: چه ببينند و چه نبينند، جه بدانند و چه ندانند، شما در عين خستگي و در عين تنهائي و در عين بيخبري ديگران از شما، صرفاً به همان علت كه ميدانيد خدا شاهد و ناظر است كارتان را ادامه ميدهيد. يعني براي كاركردن انگيزه داريد، چون خدا هست و چون او ميبيند. در روز عاشورا كه امام حسين(ع) در غربت محض بود، نه غربت در آن بيابان، موضوعات مرتبط: برچسبها: [ 7 / 2 / 1392برچسب:هدفدار بودن زندگي, ] [ ] [ مصطفی ]
[
توبه از رقص حرام س: 13 سال پيش در جشن ازدواج يكى از اقوام در حالى كه روسرى بر سر نداشتم در مقابل داماد كه نامحرم بود به همراه چند تن از دختران فاميل دقايقى رقصيدم كه از مراسم فيلمبرداى نيز به عمل آمد (البته با جهل از عقوبت عدم رعايت حجاب در مقابل نامحرم و حرام بودن رقصيدن). اما پس از آن به دليل آگاهى نسبت به مسائل شرعى، مسائل شرعى را كاملاً رعايت نموده، در مراسم جشن ازدواج كه احتمال عدم رعايت مسائل شرعى مىباشد، شركت نمىكنم. اما مدام اين فكر كه به خاطر آن کار حرام در روز حساب مورد بازخواست قرار خواهم گرفت، آزارم مىدهد و اينكه آيا هربار كه آن فيلم توسط افراد نامحرم فاميل ديده مىشود براى من گناهى ثبت مىشود؟ ج) با فرض اينكه شما از عمل گذشته خود پشيمان شده و توبه نمودهايد، إنشاءالله خداوند مهربان شما را مىبخشد و در صورتى كه مىتوانيد، فيلم را از بستگان جمعآورى كنيد و در صورت عدم امكان، تكليفى متوجه شما نيست
منبع:سايت مقام معظم رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: پرهيز از رياکارى و تظاهر من وصيّته «عليه السلام» لكميل بن زياد:
يا كميل! لست واللّه متملقاً حتى أطاع ولاممنياً حتى لاأعصى ولا مائلاً لطعام الأعراب حتى انحل امرة المؤمنين وادعى بها. (تحف العقول صفحه 175)
در اين فراز از وصيت، حضرت از روشهاى متداول و معمولى كه اهل دنيا براى بدستآوردن حكومت و تحكيم و حفظ آن، به آنها متشبث مىشوند تبرّى مىجويد.
تملق هميشه، در برابر صاحبان قدرت و سرمايه و مقام نيست. گاهى يك حاكم به آحاد ملت و حتى به افراد زيردست و مطيع نيز تملق مىگويد تا اين كه از او اطاعت كنند. مىفرمايد: من آرزوها را در دل مردم زنده نمىكنم و آنان را با وعدههاى پوچ و توخالى سرگرم نمىكنم تا از من اطاعت كنند، و گرايش به خوراك ساده صحرانشينان نكرده و مثل آن غذا نمىخورم تا از اين طريق رياست و امارت مؤمنين را بدست گيرم. بايد توجه كرد كه اين جمله را كسى مىگويد كه سادهترين طعامها را ميل كرده، سختترين و دشوارترين شرائط را براى خود در زندگى انتخاب كرده بود. اما در عين حال مىفرمايد: من به خاطر حكومت، رياكارى و تظاهر نمىنمايم و اين مسأله براى ما، خيلى مهم است و بايد از آن درس بگيريم كه هدف و نيت ما خالص و الهى باشد و هر كار كه انجام مىدهيم، از متن شرع فقط براى خدا باشد. منبع:سايت مقام معظم رهبري
موضوعات مرتبط: برچسبها: چشم دوختن به مال و امکانات ديگران ولمّا نزلت عليه «ولاتمدّن عينيك إلى ما متعنا به ازواجاً منهم... الى آخر الآية»، قال صلى الله عليه وآله وسلّم:
مَنْ لَمْ يتعّز بعزاء اللّه انقطعت نفسه حسراتٍ على الدنيا ومن مدّ عينيه اَلى ما في أيدي الناس من دنياهم طال حزنه وسخِط ما قسّم اللّه له من رزقه وتنقصّ عليه عيشه. (تحف العقول صفحه 51)
پيامبر صلى الله عليه وآله وسلّم بعد از نزول آيه شريفه فوق (به نعمتهاى مادى كه به بندگان خود داديم چشم مدوز و حسرت نعمتهائى كه در دست مردم است مخور)، فرمودند:
مؤمن بايد خود را به تسلاى الهى تسلى دهد و به آنچه كه نزد پروردگار است از قبيل رحمت بىپايانش و پاداشهايى كه در قيامت براى مؤمنين قرارداده، دل خوش دارد. وگرنه اگر به مال و مقام و امكانات ديگران چشم بدوزد يا هميشه در حسرت و اندوه و غصه بسر برده و به مقدّرات الهى راضى نمىشود و زندگى پرملالى خواهدداشت و يا بايد وارد مبارزه تلخى شده و مزرهاى حلال و حرام الهى را بشكند و از هر طريقى ولو نامشروع، خود را به ديگران برساند. پس براى اين كه در آتش حسرت زندگى ديگران نسوزيد و يا در ميدان مبارزهاى بىفرجام گرفتار نشويد، مايههاى تسلاى خدا را براى خود برجسته كنيد. منبع:سايت مقام معظم رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: اوّلين مترجم قرآن چه كسى بوده است؟ پاسخ آنگونه كه در تاريخ آمده، اوّلين مترجم قرآن سلمان فارسى بوده است. او با اجازه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم سوره حمد را به فارسى ترجمه كرد تا فارسىزبانان نيز بتوانند با معناى اين سوره آشنا شوند. منبع:نرم افزارپرسمان قراني 3 موضوعات مرتبط: برچسبها: چرا به قرآن مىگويند كتاب آسمانى؟ مگر نه اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قرآن را مىخواند و مردم مسلمان هم كه روىزمين زندگى مىكردند، آن را مىنوشتند؟» پاسخ:
كتابهايى كه مىشناسيم دو گروهند:
1. گروهى كه به دست مردم روى كره زمين نوشته شدهاند و نتيجه فكر و دانش مردم اهل زمين هستند. مانند كتابهاى زيادى كه مىشناسى و نام نويسندگان آنها را هم مىدانى.
2. و گروهى ديگر از كتابها كه تعدادشان هم خيلى كم است و از طرف خدا بر پيامبران فرستاده شدهاند و پيامبران هم آن كتابها را بر مردم خواندهاند مانند: قرآن و تورات و انجيل و ....
به اين گروه دوّم مىگويند كتابهاى آسمانى. يعنى اين كتابها از جايى بسيار بالاتر از فكر ما انسانها يعنى از طرف خدا آمدهاند. اگر مىگويند قرآن كتاب آسمانى است به خاطر آن است كه همه سورهها و آيههاى آن حرف خداست.
در زبان بسيارى از شاعران و نويسندگان مسلمان، كلمه آسمان اشاره به مقام خدا و كلمه زمين اشاره به ما انسان هاست. خدا همه جا هست چه در آسمان و چه در زمين. عبارت «كتاب آسمانى» تنها يك تشبيه است تا ما بدانيم كه قرآن نوشته يك انسان نيست؛ بلكه پيام خداى بزرگ و بلندمرتبه براى راهنمايى مردم است.
منبع:نرم افزار پرسمان قراني موضوعات مرتبط: برچسبها: آيا در قرآن آيهاى هست كه مربوط به امام زمان عليه السلام باشد؟ پاسخ قرآن كريم، به طور صريح از امام زمان عليه السلام نام نبرده ولى بعضى دانشمندان معتقدند كه بيش از صد و پنجاه آيه قرآن، مربوط به آن حضرت است. براى نمونه، از دو آيه زير كه به نظر مفسّر بزرگ قرآن علّامه طباطبايى، مربوط به حضرت مهدى عليه السلام است، مىتوان ياد كرد: 1. آيه 105 سوره انبياء: «به راستى در زبور پس از تورات نوشتهايم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث مىبرند.» اين آيه اشاره به حضرت مهدى عليه السلام دارد كه بر همه كره زمين حكومت خواهد كرد. 2. آيه 5 سوره قصص: «ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم.» اين آيه هم اشاره به قيام حضرت مهدى عليه السلام و پيروزى آن بزرگوار دارد كه كره زمين را در اختيار خود خواهد گرفت. منبع:نرم افزار فرهنگ قران موضوعات مرتبط: برچسبها: پاسخ حتماً تا حالا تجربه كردهاى كه وقتى تو و اهل خانواده منتظر آمدن يك مهمان عزيز مىشويد، چه حالى داريد. خانه را خوب مرتّب مىكنيد، حياط را جارو مىزنيد، غذاى خوشمزهاى مىپزيد، لباس مرتّبى مىپوشيد و وقتى همه چيز آماده شد، چشم به در خانه مىدوزيد و مشتاقانه به انتظار آمدن مهمان خود مىنشينيد. منتظر امام زمان عليه السلام بودن هم همينطور است. كسى كه در انتظار حضرت مهدى عليه السلام باشد، خودش را براى آمدن آن حضرت و خدمت به آن بزرگوار آماده مىكند. خانه دلش را از حسادت و كينه پاك مىسازد، رفتارهاى زشتى مثل دروغگويى و غيبت و ظلم را كنار مىگذارد، خودش را با انجام كارهاى خوبى مثل نماز خواندن و مهربانى با ديگران آراسته مىنمايد و از هر كارى كه امام زمان بدش مىآيد، دورى مىجويد. اين است معناى واقعى انتظار كه رسول خدا آن را بهترين عبادت معرّفى نموده و حضرت صادق عليه السلام آن را به سربازى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تشبيه كرده است. از يك نظر شايد بتوان گفت كه منتظر حضرت مهدى عليه السلام بودن، يعنى آن كه قرآن را برنامه زندگى خود سازيم و آيه- آيه آن را سرمشق خود قرار دهيم. موضوعات مرتبط: برچسبها: در مكتب انسان ساز اسلام، پاكدامنى از ارزشهاى والاى انسانى به حساب مىآيد و درمقابل، بى عفتى و بى بند و بارى جنسى محكوم شده است. اسلام نخست با راهنمايى و هدايت، مسائل جنسى و شهوانى راكنترل وتعديل مىكند، مسلمانان را به عفاف و پاكدامنى فرا مىخواند، سپس با تدابير حكمت آميز واصولى زمينههاى انحراف را ازميان بر مىدارد. هم به پيروان خويش دستور مىدهد بى عفتى نكنند وهم از آنان مىخواهد كه اسباب لغزش و گناه ديگران را فراهم نكنند. چشم چرانى، اوّلين قدم انحراف گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسى «چشم چرانى» و نگاه به نامحرم است. نگاههاى آلوده، تخم شهوت را در دل بارور مىسازد و صاحبش را به فتنه وانحراف مبتلا مىكند حضرت صادق عليهالسلام فرمود: «النَّظْرَةُ بَعْدَ النَّظْرَةِ تَزْرَعُ فِى الْقَلْبِ الشَّهْوَةَ وَ كَفى بِها لِصاحِبِها فِتْنَةً» «1» چشمچرانى، تخم شهوت را در دل مىكارد و اين فتنه براى نگاهكننده كافىاست. چشمان آلوده، كمينگاه شيطان نگاه كردن به ناموس ديگران، خواست شيطان است. چشمانى كه تيرهاى آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب مىكند، محل كمين شيطان است. شيطان ازكمان چشمهاى اوناموس ديگران را نشانه مىگيرد. پيامبر خدا (ص) فرمود: «النَّظْرَةُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهامِ ابْليسَ ...» «2» نگاه (به نامحرم) تير زهر آلودى از تيرهاى شيطان است ....» اميرمؤمنان (ع) فرمود: «الْعُيُونُ مَصائِدُ الشَّيْطانِ» «3» چشمها، كمينگاههاى شيطان است. پس بايد مراقب چشمهاى خويش باشيم، تا شيطان از آن براى تخريب ايمان ما و ناموس مردم استفاده نكند. سفارش قرآن به چشم پوشى ازنامحرم امام باقر عليهالسلام فرمود: «جوانى از انصار در مدينه، با زنى برخورد كرد، در آن زمان، مقنعه زنها تا پشت گوششان را مىپوشاند (گوشها، گردن و صورت حجاب نداشت) جوان به آن زن خيره شد و چشم از او بر نداشت تا عبور كرد. همين طور كه با نگاه به پشت سرش آن زن را تعقيب مىكرد، وارد كوچه تنگى شد، در اين هنگام صورتش به استخوانى كه از ديوار بيرون زده بود برخورد و شكافت. وقتى آن زن رفت، جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جارى است. با خود گفت: به خدا سوگند! نزد رسول خدا مىروم و اين ماجرا را با او در ميان مىگذارم. جوان نزد پيامبر رفت. حضرت پرسيد اين چه وضعى است؟ او جريان را نقل كرد. در اين هنگام جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «1» «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ ابْصارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ ازْكى لَهُمْ انَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» «2» به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ كنند، اين براى آنها پاكيزهتر است و خدا به آنچه مىكنند، آگاه است». و پس از آن فرمود: موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب «انَّ اعْظَمَ الْحَسَراتِ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مالًا فى غَيْرِ طاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَانْفَقَهُ فى طاعَةِ اللَّهِ سُبْحانَهُ، فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ.» «2» از بزرگترين حسرتهاى روز قيامت حسرت مردى است كه مالى را از راه معصيت خدا به چنگ آورده و براى مردى به ارث گذارده كه در راه طاعت خدا انفاقش كرده است. پس، دومى با انفاقش راهى بهشت مىشود و اولى (صاحب مال) به آتش فرومىافتد! نكتهها و پيامها 1- يكى از نامهاى قيامت «يَوْمُ الْحَسْرَةِ» است. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد: «وَ انْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ اذْ قُضِىَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِى غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ.» «1»
آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز) بترسان، روزى كه همه چيز پايان مىيابد در حالى كه آنها در غفلتند و ايمان نمىآورند.
«انَّ اشَدَّ النَّاسِ نَدامَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ رَجُلٌ باعَ اخِرَتَهُ بِدُنْيا غَيْرِهِ.» «2»
منبع : يكصد درس زندگى از امام على(ع) 2- دين خود را به دنياى ديگران مفروش: گاهى انسان تمام تلاشش در دنيا مصروف اين است كه انبار دارى ديگران را بنمايد و بر اين منصب افتخار دارد. ولى وقتى حسابش به قيامت موكول شود و حقيقت هويدا گردد چيزى جز حسرت و اندوه برايش نخواهد ماند، حسرتى كه هيچ سودى برايش نخواهد داشت. چنان كه رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد: موضوعات مرتبط: برچسبها:
موضوعات مرتبط: برچسبها: گفتمش نقاش را از غربت زهرا بکش موضوعات مرتبط: برچسبها: [ 24 / 1 / 1392برچسب:, ] [ ] [ مصطفی ]
[
سلام دوستان از امروز ،هر روز با يك حديث در خدمت شما هستيم
موضوعات مرتبط: برچسبها: [ 24 / 1 / 1392برچسب:, ] [ ] [ مصطفی ]
[
حدود شرعي حجاب آقايون! حجاب از جمله ضروريات دين ماست. اين واجب در مورد زنان و مردان مصداق دارد اما نوع و شكل آن ممكن است متفاوت باشد. در اين نوشتار به بررسي اين موضوع در مورد مردان مي پردازيم. حجاب آقايون! حجاب از جمله ضروريات دين است كه هر مسلماني چه مرد و چه زن بايستي آن را رعايت نمايد. حدود شرعي حجاب براي زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزيز همان طور كه دستور داده است تا زنان خود و زينت هايشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند و حجاب سر و بدن و چشم ها را رعايت كنند، به مردان نيز دستور داده است تا حجاب داشته باشند! حدود شرعي حجاب آقايون! براساس احكام شرعي يكي از حجاب هاي مهم مردان حجاب ايشان در زمينه نگاه كردن است. مردان بايستي غضّ بصر داشته باشند. اين بدان معناست كه چشم هاي خود را فرو افتاده نگاه دارند. بر اين اساس احكام نگاه كردن داراي ظرافت هاي خاص است كه در ادامه بدان مي پردازيم. نگاه به محارم براساس احكام شرعي نگاه كردن به همسر مانعي ندارد امّا نگاه كردن به غير همسر شرعي ممكن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت. اگر با قصد لذت باشد حرام الهي است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتين مانعي ندارد. بنابراين آقايون مجاز نيستند حتي به محارم خود نيز با قصد لذّت نگاه كنند چه برسد به غير محارم و نامحرمان! موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ 14 / 11 / 1391برچسب:, ] [ ] [ مصطفی ]
[
رابطه حروف مقطعه قرآن با رياضيات چيست؟ پاسخ:
برخى از صاحبنظران در چند دههى اخير، ادعا كردند كه يك نظام رياضى خاصى بر قرآن حاكم است. يكى از آنها «دكتر رشاد خليفه» شيميدان مصرى بود. او براى تحقيقات خود مدّتها از رايانه استفاده نمود.
تمام كوشش استاد مزبور براى كشف معانى حروف مقطعه قرآن، مانند (الم- يس- ق و ...) صورت گرفته است او با كمك محاسبات پيچيدهاى ثابت كرد كه رابطهى نزديكى ميان حروف مزبور با حروف سورهاى كه در آغاز آن قرار گرفته است، وجود دارد.
دكتر رشاد خليفه مىنويسد: مىدانيم قرآن مجيد 114 سوره دارد، كه از ميان مجموع اين سورهها، 29 سوره در آغاز آنها حروف مقطعه قرار دارد. جالب اينجا است كه اگر مكررات آن را حذف كنيم درست نصف حروف 28 گانه الفباى عربى را تشكيل مىدهد. (يعنى أ- ح- ر- س- ص- ط- ع- ق- ك- ل- م- ن- ه-- ى) كه گاهى آن را حروف نورانى مىنامند.
اينك توجه شما را به نتايج جالبى كه دكتر رشاد خليفه رسيده است جلب مىكنيم:
1. حروف مقطعه يك حرفى: نسبت حرف (ق) در سورهى (ق) از تمامى سورههاى قرآن بدون استثناء بيشتر است و نيز محاسبات نشان داد كه حرف (ص) در سورهى (ص) چنين است، يعنى مقدار آن به تناسب مجموع حروف از هر سورهى ديگر بيشتر است و نيز حرف (ن) در سورهى (ن و القلم). «1»
2. حروف مقطعه چند حرفى: اگر چهار حرف (المص) را در آغاز سورهى اعراف در نظر بگيريم، اگر الفها و لامها و ميمها و صادهايى كه در اين سوره وجود دارد را با هم جمع كنيم و نسبت آن را با حروف اين سوره بسنجيم خواهيم ديد كه از تعداد مجموع آن در هر سورهى ديگر بيشتر است.
همچنين (المر) در آغاز سورهى رعد و (كهيعص) در آغاز سورهى مريم.
موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب تحليل روانشناختى- قرآنى رابطه ميان دختر و پسر چيست؟ عقل و عاطفه دو نيروى ضرورى براى زندگى بشرى هستند كه به انسان عطا شدهاند. خالق هستى به اقتضاى شرايط و شرح وظايف زن و مرد، آن دو را حكيمانه ميان آنها تقسيم كرده است كه هر يك با تفاوتهاى طبيعى موقعيتهاى ويژهاى را براى زندگى انسانى فراهم آورند.
در مورد وجود اين تفاوتها، ميان روان شناسان ديدگاههاى متفاوتى ارايه شده است. برخى مىگويند: از نظر روانى بين زن و مرد تفاوتهاى قابل ملاحظهاى ديده مىشود، به طور كلى مرد برونگر است، او فعال و مايل است بر دنياى اطراف چيره شود؛ در نتيجه فكر و ملموسات در او بيش از شور واحساس رشد مىكند، در حالى كه زن بيشتر درونگرا و غير فعال است و احساس بر او چيره است. «1»
در مورد نوع رابطه ميان زن و مرد از نظر يونگ- روانكاو مشهور- مسئله «جبران» مطرح است. توضيح اينكه: ميان رابطه زن و مرد حالتى مكمل گونه وجود دارد تا تضاد گونه. او بيان مىكند كه مردان و زنان اگر در درون خود حالتهاى تضاد، مثلًا مرد حالت زنانگى و زن حالت مردانگى، داشته باشد، نه تنها باعث جذب و عشق نمىشود بلكه باعث همرنگ شدن مىگردد؛ از اين رو، آنچه در خارج با آن رو به رو هستيم، رابطهاى تكميلى است كه توسط دوست داشتن ميان دو جنس مخالف حاصل مىشود و تمام كمبودهاى وجودى را نيز برطرف مىكند. «2»
به هر حال وجود مرد و زن در كنار يكديگر در صورتى كه همراه با ارتباطى سالم به دور از اضطراب باشد، خود عاملى در برقرارى اعتدال روحى- روانى است كه باعث مىشود افراد از زندگى خود لذت ببرند.
آلپورت مىگويد: «داشتن هدفهاى دراز مدت، اكنون وجود آدمى را تشكيل مىدهد و شخصيت سالم را از شخصيت بيمار متمايز مىسازد.
(1). روان شناسى عشق ورزيدن، اينياس لپ، ترجمه كاظم سامى و محمود رياحى، ص 26 انتشارات چاپ پخش
(2). همان.
«رابطه» مهمترين نقش را در زندگى آدمى ايفا مىكند. شايد هيچيك از ابعاد تجارب زندگى انسان به اندازه رابطه دو نفر سرشار از عاطفه و هيجان نباشد؛ همچنين است توانايى در برقرارى روابط محبت آميز. از نشانههاى شخصيت سالم است.» «1»
موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب اولين بار چه كسي از زيارت قبر پيامبر ( ص ) جلوگيري كرد ؟ پاسخ :
حاكم نيشابوري ( متوفاي 405 هـ ) از داود بن ابو صالح نقل ميكند :
روزي مروان حَكَم ديد كه شخصي صورت خود را بر قبر پيامبر ( ص ) گذاشته است ، با شتاب سوي او آمد و گردن او را گرفته ، از جاي بلند كرد و گفت: ميداني چه ميكني ؟! منظور وي اين بود كه چرا به زيارت سنگ و كلوخ آمده اي ! زائر كه ابو ايوب انصاري - از صحابه پيامبر ( ص ) - بود گفت: آري خوب ميدانم كه چه ميكنم ! من هرگزبه زيارت سنگ نيامدهام ، بلكه بهزيارت پيامبر ( ص ) آمدهام.
از رسولاللّه ( ص ) شنيدم كه فرمود: «بر دين خدا گريه نكنيد اگر متولّيانش اهل بودند ، و آنگاه كه نااهلان برآن حكم راندند ،برايش بگرييد .»
جالب است كه اين حديث را حاكم و ذهبي هر دو صحيح ميدانند!
از اين رخداد تاريخي بهخوبي روشن ميشود كه ريشه اين تفكّر از بنياميه و به خصوص مروان بن حكم؛ همان طرد شده رسولاللّه ( ص ) است .
مستدرك حاكم ، ج4 ، ص 560.
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
موضوعات مرتبط: برچسبها: در روز قيامت انسانها در چه سن و سالي محشور مي شوند، زن در چه سني و مرد در چه سني؟ پاسخ:
در ابتدا به خلاصه اي از اوضاع محشور شدن انسانها و وضعيت آنها در بهشت و جهنم، از ديدگاه قرآن به عنوان مقدمه اشاره مي شود. وضعيت محشور شدن انسان ها همراه با رهبري كه در دنيا پذيرفته اند(1) به صورت سراسيمه(2) و مانند ملخ ها در هم و مختلط(3) و حالت مست و هوش و عقل از دست داده(4) در حالي كه همراه با مأموران الهي(5) و پرده ها كنار رفته است محشور مي شوند(6) و مجرمين در صف جداگانه قرار گرفته اند(7) و كسي حق حرف زدن ندارد(8)، اما جهنمي ها روسياه، سرافكنده به غل و زنجير كشيده شده و غبار آلود و اشك ريزان مي باشند(9) ولي بهشتي ها با صورت خندان، و درخشان و سفيد(10) و شاداب و زيبا در عرصه قيامت حاضر مي شوند(11). بعد از اين مقدمه جواب را بيان مي كنيم:
موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب با اينكه در زمان امام صادق امام زمان عليهما السلام متولد نشده بودند ، چطور ايشان فرموده اند به امام زمان سلام كنيد ؟ پاسخ: اولا: معناي سلام دعا براي سلامت است ودعا هم براي شخص موجود ممكن است هم كسي كه موجود نيست . در ابتدا بايد معني سلام مشخص شود . سلام همان طور كه در كتب لغت وتفسير اهل سنت نيز موجود است به معني دعاي براي سلامت به كار مي رود : معني السلام هو الدعاء بالسلامة الإيضاح في علوم البلاغة ج1/ص347 معناي سلام دعاي براي سلامت است. شبيه همين عبارت در كتابهاي زير آمده است: التفسير الكبير ج21/ص202- الكشاف ج3/ص29- روح المعاني ج12/ص94- زاد المسير ج9/ص194- فتح الباري ج11/ص13 پس وقتي به كسي سلام مي كني براي وي دعاي به سلام كرده اي . وبراي دعا كردن براي شخص موجود بودن وي شرط نيست . در بسياري روايات اهل سنت آمده است كه رسول خدا براي كساني كه درآن زمان موجود نبوده انددعاكرده اند : 11691 حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا حسن قال سمعت عبد الله بن لهيعة قال ثنا دراج أبو السمح ان أبا الهيثم حدثه عن أبي سعيد الخدري عن رسول الله صلي الله عليه وسلم ان رجلا قال له يا رسول الله طوبي لمن رآك وآمن بك قال طوبي لمن رآني وآمن بي ثم طوبي ثم طوبي ثم طوبي لمن آمن بي ولم يرني قال له رجل وما طوبي قال شجرة في الجنة مسيرة مائة عام ثياب أهل الجنة تخرج من أكمامها مسند أحمد بن حنبل ج3/ص71 شخصي به رسول خدا عرض كرد درخت بهشتي طوبي براي كسي باشد كه تو را ديده و به تو ايمان آورده است (طوبي اصطلاحي در دعاست).حضرت فرمودند درخت بهشتي براي كسي باشد كه من را ديده وايمان آورده است . ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي براي كسي باشد كه به من ايمان آورده ولي من را نديده است . شخصي به حضرت عرض كرد طوبي چيست . فرمودند درختي است در بهست كه طولش به اندازه هزار ماه راه است كه لباس بهشتيان از شاخه هاي ان بيرون مي آيد. اين روايت در المستدرك علي الصحيحين ج4/ص96 - صحيح ابن حبان ج16/ص213- مسند أبي يعلي ج2/ص519 و چندين كتاب ديگر آمده است ودر بسياري از آنها اين روايت را صحيح دانسته اند. ثانيا: در روايات مورد بحث – كه در اول سوال يك گذشت- ،سوال چنين است كه در زمان حضرت ولي عصر چطور به ايشان سلام مي كنند ، حضرت پاسخ دادند مي گويي السلام عليك يابقية الله كه معني آن چنين است: اگر زمان او را درك كردي چنين مي گويي ؛ اما علاوه بر اين مطلب ، ما براي دفع شبهه از زياراتي كه براي امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف قبل از تولد ايشان ذكر شده است چنين پاسخ مي گوييم كه : ثالثا: تمامي مردم قبل از تولد در اين عالم ، وجود روحاني داشته و درك وفهم دارند اهل سنت در ذيل آيه شريفه : وَإذ أخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُرِّيَّتَهُم وَأشهَدَهُم عَلَي أنفُسِهِم ألَستُ بِرَبِّكُم قَالُوا بَلَي (سوره أعراف آيه 172) وهنگامي كه پروردگارت از فرزندان آدم ذريه ايشان را گرفت(خلق كرد) وايشان را شاهد بر خودشان گرفت(از خودشان اقرار گرفت) كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ همگي گفتند آري به اين مطلب اقرار كرده اند .اگر چه رواياتي كه ايشان در اين زمينه آورده اند در بعضي جهات با نظر شيعه منافات دارد اما اصل وجود در عالم ذر را اثبات مي نمايد : 11190 أنا قتيبة بن سعيد عن مالك عن زيد بن أبي أنيسة عن عبد الحميد بن عبد الرحمن بن زيد عن مسلم بن يسار الجهني أن عمر بن الخطاب سئل عن هذه الآية وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم علي أنفسهم ألست بربكم قالوا بلي شهدنا أن تقولوا يوم القيامة إنا كنا عن هذا غافلين فقال عمر سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يسأل عنها فقال رسول الله موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب بهترين هديه به امام زمان (عج) اينطوري نيست كه وقتي امام زمان بيايد همه ي نفوس، مسلمان مي شوند، نخير، چنين چيزي نيست، چرا؟ چون قرآن مي فرمايد: (وَ ألقَينا بَينَهُم ُ الْعَداوَة َ وَ الْبَغْضاءَ الي يَوم ِ الْقِيامَة) دعا كردن براي فرج امام زمان عليه السلام بهترين هديه براي حضرت است. براي حضرت صدقه بدهيم و محبّت كنيم. فرج عمومي حضرت اينست كه حكومت حضرت تشكيل بشود. همه ي انبياء منتظر آن حكومت بوده اند. البته ما بايد براي اين نظام تلاش كنيم امّا نبايد خيال كنيم كه ما چون اين نظام را قبول كرديم پس ما مسلمانيم. نخير! مسلمان نيستيم و بايد اقرار كنيم كه ما مسلمان نيستيم. اسلام چيز ديگري است. الان اگر بنده بگويم من نمونه ي حوزه ي علميه هستم، اصلاً مردم از حوزه ي علميه متنفّر مي شوند. بايد بگويم من هم يك طلبه ي ناقص از حوزه هستم، اگريك نواقصي از من ديدي، آنها را به حساب حوزه نگذار. من يك مسلمان كالي(ناقص) هستم. اگر از من اشكالي ديدي به اسلام لطمه نزن. مرحوم جمال الدين اسدآبادي - خدا او را رحمت كند - مي گفت بايد اول بگوييم ما مسلمان نيستيم، بعد تبليغ اسلام را كنيم. ما يك سري سليقه ي شخصي ازشرق و غرب جمع كرده ايم و اسمش را اسلام گذاشته ايم. عروسي و عزاي ما اسلامي است ؟مراسم و رفتارهاي ما اسلامي است ؟ كجاي ما اسلامي است؟ البته اينطوري نيست كه فكر كنيم حضرت وقتي بيايند، من عوض مي شوم و نفوس عوض مي شوند. منتها من جرأت نمي كنم كاربد كنم. الان جرأت نمي كنم از ترس قانون، شراب فروشي باز كنم ولي در خانه ام مي توانم شراب بسازم. امّا آنوقت جرأت نمي كنم در خانه ي خودم هم شراب بسازم، نه اينكه نخواهم اين كار رابكنم. آن كسي كه مي خواهد دزدي كند ديگر نمي تواند، نه اينكه نمي خواهد دزدي كند. اينطوري نيست كه وقتي امام زمان بيايد همه ي نفوس، مسلمان مي شوند، نخير، چنين چيزي نيست، چرا؟ چون قرآن مي فرمايد: (وَ ألقَينا بَينَهُم ُ الْعَداوَة َ وَ الْبَغْضاءَ الي يَوم ِ الْقِيامَة) تا قيامت، اين بشرهمينطوري است. منتهي همين طور كه براي حضرت سليمان، همه ي جن و انس در خدمتش بودند، وقتي حضرت بيايد، همه ي قدرت ها در دست اوست. آن وقت آدم از در و ديوار و عيال خودش و از شنود شدن حرفهايش مي ترسد. وقتي اينطور شد من ديگر مي ترسم خلاف كنم. نه اينكه خيال كنيم نفوس ما عوض مي شود ولي الان اگر انسان كاري كند امام زمان راضي شودهفتاد برابر آن وقت است، منظور از هفتاد، عدد نيست، كنايه از كثرت است، يعني اعمال خيلي ارزش دارد. شما الان هركار خوبي بكني، هفتاد برابر آن وقت است. ما كافي است واجب را انجام دهيم و حرام را ترك كنيم آن وقت سلمان زمان مي شويم. اگر كسي به واجب عمل كند و حرام راترك كند، خدا دستش را مي گيرد و او را هفت شهر عشق مي گرداند. ما خيال كرده ايم كلاس اخلاق امجد كسي را مي سازد، نه، چنين نيست ! امجد خودش را نساخته، بعد بيايد تو را بسازد؟از اين كلاس اخلاق به آن كلاس اخلاق. يك عده شيّاد هم در جامعه افتاده اند و فرمول دست شان است و از غيب هم مي گويند و اسرار بقيه را فاش مي كنند. آن وقت يك عده شيّاد با اين جوان هاافتاده اند. خدا قوام را رحمت كند. وقتي خطايي مي ديد عبا را به سر مي كشيد تا نبيند. بزرگان مامظهر ستّاريت بودند، مظهرِ (يا مَن ظَهَرَ الجَميل و سَتَرَ القبيح) بودند. درس اخلاق آيت الله امجد موضوعات مرتبط: برچسبها:
«هان اي عزيز،
بهترين علاج ها كه علماء اخلاق و اهل سلوك از براي اين مفاسد اخلاقي فرموده اند اين است كه هر يك از اين ملكات زشت را كه در خود مي بيني، در نظر بگيري و بر خلاف آن تا چندي مردانه قيام و اقدام كني و همت بگماري بر خلاف نفس تا مدتي، و بر ضد خواهش آن رذيله رفتار كني و از خداي تعالي در هر حال توفيق طلب كني كه با تو اعانت كند در اين مجاهده، مسلما بعد از مدت قليلي آن خلق زشت رفع شده و شيطان و جندش از اين سنگر فرار كرده جنود رحماني به جاي آنها برقرار مي شود .
مثلا يكي از رذايل اخلاق كه اسباب هلاكت انسان است و موجب فشار قبر است و انسان را در دو دنيا معذب مي دارد، بد خلقي با اهل خانه يا همسايگان يا هم شغلها يا اهل بازار و محله است، كه اين زاييده غضب و شهوت است . موضوعات مرتبط: برچسبها: [ 25 / 10 / 1391برچسب:مفاسد اخلاقي, ] [ ] [ مصطفی ]
[
بازماندگان واقعه كربلا
بنابراين، اظهار نظر قطعي در مورد تعداد اسرا، مانند تعداد شهداي كربلا، ممكن نيست، ولي نام شماري از اسيران كه در منابع مختلف گزارش شده است، با اين حال آماري از بازماندگان واقعه كربلا از كتاب دانشنامه امام حسين(ع) تأليف آيتالله محمد محمدي ريشهري در ادامه ميآيد: نگاهي آماري به اسيران و بازماندگان واقعه كربلا آمار اسيران كربلا، مختلف گزارش شده است، تعداد اسيران مرد چهار، پنج، ده و دوازده نفر گزارش شده است. تعداد اسيران زن نيز چهار، شش و 20 نفر گزارش شده است. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب هشت گروه از زنان گناهكار در شب معراج واقعه معراج پيامبر«ص» كه در شب رخ داده بود از مكة المكرمه تا بيت المقدس از قرآنكريم ثابت شده است و آنرا بنام اِسراء گفته اند واز بيت المقدس تا به عالم بالا«سدرة المنتهي» ازبسـياراحاديث نبوي و روايات به تفصيل ثابت ومنقول شده است وآنرا بنام معراج گفته اند واين واقعه رااز ابتداء تا انتها نيز بنام معراج گفته اند و به قول اكثر علماء اين واقعه درشب بيست وهفتم ماه رجب المرجب سال دهم نبوت«سه سال قبل از هجرت» درشهرمكة المكرمه براي سردار دو عالم رخ داده است. دراين واقعه مبارك آنقدربه مقام قرب الهي نزديك شدند كه قرآنكريم درآيه نهم سوره نجم چنين ميفرمايد:ترجمه: فاصله پيامبر«ص» با مقام مخصوص قرب الله«ج» به اندازه دو كمان يا كمتربود.درسفرمعراج مبارك هم جسم و هم روح شان شامل بودند يعني مبارك روحاً و جسماٌ به اين سفر مراجعت نموده بودند. دراين واقعه به اضافه اينكه مبارك به سدرة المنتهي رفتند ازجنت «بهشت» الهي نيز ديدن نمودند وبا حضرت جبراييل«ع» از كنار گروهاي از مردم « مرد و زن » كه دركناره هاي جهنم در حال عذاب دادن بوسيله ملايكه هاي دوزخ بودند، گذشــت نمودند، مبارك«ص» ميفرمايند در اين واقعه « سفرمعراج » ما از كنار چندين گروه گناهكار گذشتيم و ايشان به دستورالله«ج» توسط ملايكه هاي عذاب به انواع مختلف جزا داده ميشدند و در ميان اين گروه ها چندين گروه از زنان نيز شامل بود. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب کاشکي مردي بيايد حرفهاي سينه را معنا کند بس که ماندم در حصار انتظاري تلخ، معلومم نشد خوبِ من کي خواهد آمد، عصر آن آدينه را معنا کند خواب سبزي ديده ام، انگار مي آيد سواري سبزپوش موضوعات مرتبط: برچسبها: [ 1 / 10 / 1391برچسب:, ] [ ] [ مصطفی ]
[
س: برداشتن ابرو (اصلاح و مرتب كردن آن) در صورتى كه باعث تغيير شكل ابرو شود (تغيير چشم گير ايجاد كند) يا تغيير شكلى ايجاد نكند (فقط زير ابرو خالى شود) چه حكمى دارد؟ ج) آنچه كه عرفاً زينت محسوب مىشود، بايد از نامحرم پوشانده شود. منبع:استفتائات رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: س: پوشيدن انگشترى طلا براى زن چه حکمى دارد؟ ج) استفاده زنان از زينت و زيور آلات و آرايش نمودن خود اشكال ندارد، لكن بايد از نامحرم پوشانده شود. منبع:استفتائات رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: س: آيا ابروى اصلاح شده براى زن حکم زينت را دارد؟ تا چه حدّ بايد پوشانده شود؟ منبع:استفتائات رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: س: حكم رقص زن براى زن و مرد براى مرد چيست؟ رقص زن و شوهر چطور؟ ج) اگر رقص، مهيج شهوت يا مستلزم فعل حرام (مثل همراه بودن با موسيقى حرام يا غنا) باشد، و يا مفسدهاى بر آن مترتب شود، حرام است و رقص زن جلوى نامحرم مطلقاً حرام است. س: نگاه کردن به رقص چه حکمى دارد؟ ج) نگاه کردن مرد به رقص زن نامحرم بطور مباشر و مستقيم جايز نيست و در غير اين صورت، اگر به قصد لذّت و ريبه باشد يا موجب تحريک شهوت شود يا مستلزم مفاسد ديگرى گردد حرام است. منبع:استفتائات رهبري موضوعات مرتبط: برچسبها: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||